هوش مالي چيست؟

معرفي بهترين روش ها براي افزايش فروش سايت

هوش مالي چيست؟

۷۱ بازديد

فردي به نام رابرت كيوساكي كه اصالتا هاوايي تبار است نويسنده معروفي در زمينه آثار اقتصادي در آمريكا به شمار مي رود. اين نويسنده بزرگ كتابي كاملا مرتبط با همين موضوع مقاله ما يعني هوش مالي نوشته است. او در جمله معروفي هوش مالي را اين چنين تعريف مي كند:

هوش مالي عبارت است از مجموعه تشخيص، تصميم و اقداماتي كه يك فرد در جهت مديريت مالي زندگي خود و كسب و كارش بكار مي گيرد”

بنابراين طبق گفته رابرت كيوساكي وقتي به موقع تشخيص هاي درست و مهم مالي داشته باشيد، اولين قدم در اثبات داشتن هوش مالي بالاي تان را برداشته ايد. اين تشخيص درست را اگر فرد در ابتداي مسيرش نداشته باشد مي تواند با گذشت زمان و به دست آوردن تجربه هاي فراوان آن را كسب كند. اين تشخيص هاي به موقع در امور مالي حساس بيشتر به چشم مي آيد؛ به طور مثال افرادي كه در بورس فعاليت دارند به شكل كاملا ملموسي اهميت تشخيص به موقع را درك كرده اند. اين كه تشخيص دهند كه الان زمان انجام تصميم مهمشان است يا نه.

در قدم دوم پس از يك تشخيص به موقع، فرد با هوش مالي بالا سعي مي كند كه يك تصميم عاقلانه و منطقي و متناسب با شرايط شخصي اش اتخاذ كند. تصميمات در زندگي فرد هميشه نقش بسيار مهمي در پيشرفت و موفقيت يا شكست فرد ايفا كرده اند. در تصميم گيري هاي مالي گاهي اين نقش پررنگ تر در زندگي بروز مي كند پس هوش مالي بالا در گرفتن تصميم بهتر و مناسب تر بسيار موثر و حائز اهميت است.

اكنون متوجه شده ايم كه طبق تعريفي كه كيوساكي از هوش مالي دارد، آي كيو مالي صرفا خداداي نيست. هوش مالي اكتسابي است! بله درست شنيديد اكتسابي؛ شما با گذشت سن تان مي توانيد اين هوش را در خود تقويت كنيد و به رشد اساسي در آن دست يابيد.

هوش مالي چيست؟

هم چنين طبق تحقيقاتي كه بدست آمده متخصصان اقتصادي متوجه شده اند كه در هر سن خاصي انسان هوش مالي مختص همان سن را دارد. در كودكي شما يك جور نگاه به مسائل مالي و آينده مالي تان داريد و در نوجواني يك جور و در بزرگسالي نگاه بسيار متفاوت تري نسبت به آن موقع بدست مياوريد.

در اصل هوش مالي پيوستگي زيادي با طرز نگاه شما به مسائل مختلف اقتصادي دارد. اگر نگاه ضعيفي حتي به خودتان هم داشته باشيد نمي توانيد در تقويت هوش مالي موثر واقع شويد. پس اعتماد به نفس شما هم عامل بسيار مهمي در رشد هوش مالي تان مي باشد.

دسته بندي هاي هوش مالي:

از آن جايي كه بحث ها درباره مسائل اقتصادي هميشه گسترده بوده است دسته بندي هوش مالي هم متنوع مي باشد. هوش مالي در كل به ۵ شكل مختلف دسته بندي مي شود:

هوش مالي چيست؟

ميزان درآمدي كه بدست مي آوريد:

در اين نوع دسته بندي مقدار درآمد ماهيانه يا سالانه شما با افراد ديگر در حوزه فعاليت خودتان سنجيده مي شود. كسي كه حقوق و درآمد ۱۰ ميليون تومان در ماه دارد به مراتب هوش مالي كمتري دارد از كسي كه در ماه ۴۰ ميليون تومان درآمد دارد.

نحوه بودجه بندي كه براي پولتان انجام مي دهيد:

برنامه ريزي شما براي پولتان و اينكه در هر برهه اي از زمان چگونه آن را خرج مي كنيد بسيار ويژه و مهم است. اگر هوش مالي كمي داشته باشيد صرفا به ذخيره پولتان يا خرج كردن همه آن به يك باره قانع هستيد ولي فرد باهوش در مسائل مالي برنامه ريزي و بودجه بندي هاي خاص خودش را دارد.

نحوه حفظ پول توسط شما:

حفظ پول يا خرج پول؟ مسئله اين است! از ساده ترين دريافت هايي كه از يك فرد با هوش مالي بالا خواهيد داشت ولخرج نبودن او و حفظ و ذخيره با برنامه پولش مي باشد.

روش هاي بهبود اطلاعات مالي تان:

از دانستن نكات و يادداشت هاي بزرگان اقتصاد گرفته تا اطلاع از جزئي ترين مسائل اقتصادي حوزه فعاليت تان همه و همه جزو اين نوع دسته بندي محسوب مي شوند. ويژگي اين نوع از دسته بندي آن است كه از ساير موارد اكتسابي تر است و هر قدر بيشتر تلاش كنيد بيشتر به آن مي رسيد.

نحوه اهرم سازي براي پول:

در اين دسته بندي آن چه اهميت دارد مقدار سود آوري و درآمد مازادي است كه براي فرد حاصل مي شود. سود به دست آوردن به عوامل مختلفي از جمله هوش مالي بالا بستگي دارد كه به دنبال آن شخص مي داند در كجا سرمايه گذاري كند و كجا پول خود را هدر ندهد!

به طور مثال كسي كه سود ۳۰ درصدي از پولش دريافت كند به مراتب هوش بالاتري دارد ار كسي كه سود ۱۰ درصدي دريافت ميكند. آن چه كه در سود كسب كردن مهم است ميزان ونسبت تورم به سود دهي است. يعني اگر شما پولتان را در بانك بگذاريد و تورم ۲۷ درصد و سود ۲۳ درصد باشد اين ۴ درصد اختلاف دقيقا به ضرر شما تمام مي شود پس با هوش بالاي مالي از بالا آمدن اين ضررها جلوگيري خواهيد كرد.

چگونه هوش مالي مان را بالا ببريم؟

همان طور كه اشاره كرديم هوش مالي قابليت اين را دارد كه تقويت شود. راه حل هاي مفيدي در زمينه بالا بردن هوش مالي وجود دارد كه در زير به آن ها اشاره خواهيم كرد. با به كار گرفتن اين راهكارها مي توانيد شاهد پيشرفت چشمگير خود در زمينه هاي اقتصادي و مالي باشيد!

طرز نگاهتان به پول را تغيير بدهيد:

تا زماني كه به خودتان بقبولانيد كه شما هم مي توانيد پول دار شويد به پول نمي رسيد. تا زماني كه طرز تفكر درستي به پول نداشته باشيد پول به سمت شما نمي آيد. رابرت كيوساكي معتقد است كه پولدارها هيچ زماني براي بدست آوردن پول كار نمي كنند بلكه تنها به كارشان عشق مي ورزند و سعي دارند كه نه آن ها براي پول، بلكه پول براي آن ها كار كند!

تا وقتي كه اعتقادتان بر اين باشد كه شما در وضع متوسط اقتصادي خواهيد ماند هميشه متوسط مي مانيد. در صورتي كه تنها با عوض كردن اين نوع نگاه و انديشه مي توانيد وضع تان را تغيير دهيد.

منبع : http://submsg.ir/%d9%87%d9%88%d8%b4-%d9%85%d8%a7%d9%84%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.